Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, November 5, 2011

Kurangkan Kebergantungan Kepada Hutang

Hutang adalah salah suatu lumrah kepada kehidupan kita seharian. Namun begitu tabiat berhutang secara membuta tuli adalah suatu amalan yang kurang sihat. Berhutang untuk perkara-perkara yang tidak produktif bakal memberikan kesan negatif dalam jangkamasa panjang sama ada individu atau entiti perniagaan.

Namun begitu, jika berhutang pula, niat perlulah sentiasa baik iaitu berniat untuk menjelaskan semula hutang berkenaan. Dalam Islam, setiap hutang perlulah dijelaskan semula. Jika sikap yang baik ini dapat diamalkan oleh setiap individu dalam masyarakat, maka kita akan dapat mengatasi masalah ekonomi yang mana sedang hebat merebak di beberapa benua ini.

Punca krisis ini adalah disebabkan oleh sifat tamak haloba pihak tertentu yang berada di dalam sistem ekonomi yang mengamalkan sifat yang tidak baik seperti suka berhutang tetapi amat liat untuk membayarnya semula. Dengan yang demikian, pihak yang memberi hutang pula akan terpaksa meminjam kepada pihak lain pula dan mungkin pula tidak membayar pula hutang berkenaan disebabkan masalah yang dihadapi. Akhirnya masalah ini akan terus merebak dan terus merebak.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...