Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, November 28, 2011

Bersainglah Secara Sihat

2 Muharram 1433 Hijrah

Akhir-akhir ini terdapat usaha yang berbentuk negatif yang telah dijalankan oleh beberapa pihak terhadap setiap inisiatif yang berkaitan perniagaan 1Malaysia. Ini disebabkan semakin banyak inisiatif perniagaan yang bercirikan 1Malaysia seperti Kedai 1Malaysia, Roti 1Malaysia, Kedai Ikan 1Malaysia, Perumahan 1Malaysia, Kedai Makan 1Malaysia dan sebagainya.

Kenapa hendak memburukkan inisiatif ini. Kalau tidak berpuas hatipun, biarkan rakyat sahaja yang menentukan. Tidak perlu mencanang dengan memburukkan usaha berkenaan.Amat malang jika usaha berkenaan bertujuan untuk menjaga kepentingan segolongan peniaga yang selama ini menjalankan perniagaan dengan memeras pengguna, mengugut kerajaan , menyorok barangan dan sebagainya. Golongan ini sanggup melakukan apa sahaja termasuk ada yang menggunakan khidmat kongsi gelap untuk menjaga kepentingan mereka.Bagi penulis setiap usaha yang bertujuan menjaga kepentingan umum di Malaysia perlulah disokong.

Jika mana-mana pihak yang berasa terancam akan kepentingan  perniagaan, maka ianya perlu dilihat sebagai persaingan secara sihat.Jika mana-mana pihak yang melihat persaingan dari segi politik, maka lakukanlah inisiatif yang boleh menyaingi 1Malaysia. Mungkin boleh jalankan inisiatif Kedai Berkebajikan pula, jika niat betul-betul membantu rakyat dan bukannya asyik berhetorik aje.

Secara umumna, jika hati kita ikhlas akan kebaikan, kita akan menyokong terhadap setiap usaha yang baik. Namun jika kita berhati kotor dan hendak mencari kesalahan orang, kita akan lakukan apa jua cara untuk mencari kesalahan dan kelemahan orang lain.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...