Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, November 15, 2011

Lanskap Kewangan Islam Baharu Beri Fokus Pada Kestabilan Kewangan

KUALA LUMPUR, 15 Nov 2011. Bernama telah melaporkan bahawa Peningkatan fokus kepada kestabilan kewangan, terutama perubahan fundamental di segi persekitaran kawal atur, merupakan aspek utama yang baharu lanskap kewangan Islam di dalam persekitaran yang semakin meningkat mencabar, kata Gabenor Bank Negara Malaysia Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz pada Selasa.

Katanya ini termasuk perubahan kepada peraturan institusi bagi diwujudkan sistem penyeliaan kewangan -- yang kedua-duanya pada peringkat antarabangsa dan yang terhad kepada persempadanan beberapa buah negara.

"Ini telah mengukuhkan secara signifikan standard kewaspadaan dengan memberi fokus pada pembinaan lebih kukuh penampan modal dan kecairan, peningkatan ketelusan di dalam transaksi dan pendedahan kewangan dan peningkatan opsyen bagi menangani kegagalan institusi kewangan," katanya semasa menyampaikan ucaptama mengenai "Lanskap Kewangan Islam yang Baharu" pada Sidang Kemuncak Risikan Kewangan Islam (IFIS) 2011.

Kedua-dua pengaturan institusi itu - Lembaga Perkhidmatan Kewangan Islam (IFSB) dan Perbadanan Pengurusan Kecairan Islam Antarabangsa (IILM) telah diwujudkan bagi mencapai kestabilan keseluruhan sistem kewangan global bagi memberi khidmat terhadap isi rumah dan perniagaan.

Katanya adalah penting bahawa proses penetapan standard antarabangsa membenarkan dan terus menggalakkan integrasi berkesan dan bertukar-tukar perspektif antara kewangan Islam dan konvensional bagi memastikan kerangka global yang tegas.

Di sebalik pencapaian pengalaman pahit secara berterusan di dalam ekonomi dan sistem kewangan antarabangsa, Zeti berkata adalah penting bagi mengiktiraf transformasi global jangka panjang fundamental yang telah berlaku.

"Kemunculan serentak ekonomi baharu muncul adalah hasil jajaran di dalam lanskap ekonomi global dan transformasi ini dicirikan oleh perubahan keseimbangan kekukuhan ekonomi global terhadap ekonomi baru muncul, dengan kesan signifikannya pada aliran ekonomi dan kewangan global," katanya.

Lanskap kewangan antarabangsa yang tidak dapat dielakkan untuk ditransformasikan dengan penempatan pusat-pusat kewangan secara berselerakan, sekaligus mungkin mendorong kemunculan pusat aktiviti kewangan, katanya.

Tambahan pula, sistem kewangan yang saling berkaitan -- khususnya di kalangan ekonomi baharu muncul -- akan terjalin lebih mendalam, dengan sokongan peningkatan perdagangan dan pelaburan global yang sedang berlaku.

"Dengan adanya kapasiti yang agak besar bagi memenuhi pelaburan yang besar, peluang kini bergantung kepada penyaluran secara lebih berkesan dan efisien dana lebihan yang agak besar terhadap peluang pelaburan yang produktif di dalam dan seluruh ekonomi baharu muncul," katanya.

Trends ini, kata Zeti sedang diperkukuhkan melalui pengembangan yang pantas institusi kewangan di dalam ekonomi baharu muncul yang telah menerokai melangkaui sempadan negara.

Katanya institusi kewangan dari ekonomi baharu muncul telah berkembang secara signifikan di segi saiz dan kekukuhan sejak beberapa dekad kebelakangan ini yang mencatatkan hampir separuh daripada nilai pasaran industri kewangan di seluruh dunia.

Sementara itu, satu lagi perkembangan utama, katanya integrasi pasaran kewangan di kalangan ekonomi baharu muncul, yang dipacu sebahagiannya oleh peningkatan saling berkaitan ekonomi dan peningkatan trend liberalisasi di dalam sektor kewangan.

"Pengantarabangsaan yang pantas kewangan Islam kini mengukuhkan trend ini dan telah meningkatkan hubungan ekonomi dan kewangan antara ekonomi baharu muncul."

"Tahap tinggi simpanan dan pengumpulan kekayaan di kalangan beberapa ekonomi baharu muncul, yang termasuk di Asia dan Timur Tengah, perlu disalurkan secara berkesan ke arah pelaburan yang produktif yang termasuk bagi pembangunan infrastruktur yang besar," katanya.

Di dalam persekitaran ini, kewangan Islam telah muncul sebagai satu bentuk perantara yang berdaya maju dan menarik, yang termasuk pembiayaan projek infrastruktur berskala besar.

Zeti berkata pencapaian kemajuan di dalam pasaran sukuk turut menyediakan bukti mengenai keupayaan kewangan Islam bagi memenuhi keperluan permintaan yang berbeza-beza ekonomi moden.

Terbitan baru-baru ini sukuk RMB luar pesisir pertama di dunia oleh Khazanah Nasional di Malaysia mencerminkan trend yang semakin berkembang penerbitan kepelbagaian sukuk di Asia.

 Sumber: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...