Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, April 29, 2013

Perniagaan Malaysia Hadapi Kesukaran Dapatkan Pekerja Mahir

19 Jamadilakhir 1434

KUALA LUMPUR, 29 April, 2013- Laporan Perniagaan Antarabangsa (IBR) Grant Thornton menunjukkan bahawa 62 peratus perniagaan di Malaysia menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pekerja mahir.

Angka ini mengatasi Singapura dengan 61 peratus, dan jauh mengatasi purata global iaitu 39 peratus.

Kajian itu juga mendapati bahawa di rantau Asean, kekurangan kemahiran khusus atau teknikal merupakan faktor paling ketara bagi perniagaan di Vietnam iaitu pada 86 peratus, diikuti oleh Filipina (76 peratus) dan Malaysia (68 peratus).

Dalam satu kenyataan, Grant Thornton berkata IBR menarik perhatian kepada faktor-faktor lain yang menghalang pengambilan pekerja di Malaysia, seperti kurangnya pengalaman kerja yang sesuai (63 peratus) dan juga kekurangan kemahiran am yang membolehkan diambil bekerja, khususnya kerja berpasukan, iaitu berkomunikasi dalam bahasa Inggeris (62 peratus).

Ia berkata perniagaan Malaysia juga berdepan dengan kos kendalian yang meningkat (52 peratus), beban kerja yang bertambah bagi kakitangan yang tinggal (47 peratus) dan kemerosotan standard perkhidmatan pelanggan (38 peratus).

Rakan Urusan SJ Grant Thornton, Datuk NK Jasani, berkata perniagaan tidak memberi sebarang erti tanpa pekerjanya, seperti juga tiada ertinya bagi strategi tanpa pekerja untuk menjayakannya.

Beliau berkata justeru itu, kekurangan pekerja mahir yang dilaporkan oleh pemimpin perniagaan seharusnya mencetuskan kebimbangan, terutamanya ketika pengangguran berada pada tahap tinggi dalam banyak pasaran matang.

"Hakikat bahawa kebimbangan utama dalam kalangan perniagaan adalah kekurangan kemahiran teknikal boleh menimbulkan keyakinan.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...