Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, April 4, 2013

Kuota Untuk 20 MW Solar PV Habis Dalam Tempoh Sejam

24 Jamadilawal 1434

KUALA LUMPUR, 4 April , 2013- Lembaga Pembangunan Tenaga Lestari Malaysia (SEDA Malaysia) telah mengumumkan kuota 20 megawatt (MW) solar fotovoltan (PV) untuk bukan individu di bawah kategori 500-kilovolt (kW) pada hari Selasa.

Dalam satu kenyataan hari ini, pengerusinya, Tan Sri Dr Fong Chan Onn berkata kuota-kuota itu telah habis dalam tempoh satu jam pertama diumumkan.

"Kadar pengambilan yang begitu cepat untuk kuota solar PV ini ialah berikutan kadar kenaikan berperingkat untuk kapasiti terpasang untuk PV solar melebihi 24 kW, daripada lapan peratus kepada 20 peratus.

"Kesemuanya, terdapat permohonan 137 solar PV dihantar menerusi sistem dalam talian Tarif Galakan (e-FiT) pada akhir jam berkenaan," kata beliau.

Fong berkata kadar berperingkat 20 peratus yang baru-baru ini telah diwartakan dalam Jadual Akta Tenaga Diperbaharui 2011 untuk projek-projek PV solar yang lebih besar daripada 24 kW, masih lagi berdaya maju secara komersilnya.

Beliau berkata SEDA Malaysia turut menasihati mereka yang berjaya mendapatkan kuota untuk memastikan sistem solar PV mereka mencapai data pelaksanaan FiT menjelang 31 Dis, 2012 bagi memastikan mereka menikmati kadar FiT tahun ini.

Fong berkata sebelum pembukaan kuota-kuota itu, SEDA Malaysia telah mengingatkan kesemua bakal pemohon yang mereka bertanggungjawab sepenuhnya dalam memastikan pematuhan semua maklumat/dokumen yang dihantar.

"Penghantaran pendaftaran/makluman terkini profil sahaja tidak bermakna patuh kepada proses penghantaran dan mendapat kelulusan SEDA Malaysia," kata beliau.

SEDA Malaysia berhak untuk menolak permohonan ataupun membatalkan Kelulusan Galakan (di mana perlu) sekiranya ada sebarang maklumat/dokumen yang dihantar didapati tidak benar ataupun palsu.

Beliau berkata yang SEDA Malaysia telah mendapat arahan daripada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air yang berkuat kuasa 1 Jan, 2014 sehingga 31 Dis, 2017, kadar penurunan untuk solar PV untuk individu akan dikurangkan kepada sifar peratus.

Sumber - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...