Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, April 8, 2013

Penting Untuk Buat Pemeriksaan Latar Belakang Ke Atas Pekerja

27 Jamadilawal 1434

KUALA LUMPUR, 7 April , 2013 - Adalah penting untuk para majikan membuat pemeriksaan latar belakang bakal pekerjanya bagi memastikan yang keputusan mengambil pekerja dibuat dengan baik dan wajar kerana sebarang kecuaian boleh melibatkan risiko kepada majikan dalam jangka panjang, demikian menurut syarikat terkemuka dalam industri penyiasatan persendirian dan pemeriksaan pekerja.

Ketua Pegawai Eksekutif Venovox Sdn Bhd, Rebecca C. @ Rathi, yang juga merupakan penyiasat persendirian wanita pertama Malaysia yang dilantik ke peringkat jawatan CEO berkata, kelalaian mengambil pekerja akan merugikan syarikat bukan sahaja dari segi kurang produktiviti, kualiti tidak memuaskan dan jumlah pusing ganti pekerja yang tinggi, tetapi juga boleh mengheret syarikat ke mahkamah perindustrian.

Dalam temu bual dengan Bernama, beliau turut menunjukkan statistik bagi menyokong kenyataan yang majikanlah yang kerap berada di pihak yang kerugian sekiranya kes pemberhentian pekerja dibawa ke mahkamah.

"Majikan kehilangan hampir dua pertiga daripada tuntutan dalam kecuaian mengambil pekerja dan sehubungan itu, pemeriksaan adalah penting dengan mengambilkira kos memecat adalah tinggi berbanding dengan mengambil bekerja terutamanya apabila majikan diheret ke mahkamah.

Rebecca, yang telah berkhidmat dengan syarikat penyiasatan persendirian sejak lapan tahun lepas sebelum beralih ke Venovox berkata, pemeriksaan latar belakang pekerja, walaupun agak baharu di Malaysia, telah lama digunakan oleh beberapa perniagaan di dalam negara seperti institusi kewangan dan kredit serta syarikat berkaitan kerajaan dan lain-lain.

Sementara kebanyakan syarikat mempunyai bahagian sumber manusia sendiri untuk membuat penyelidikan asas sebelum mengambil calon pekerja, ada masa-masanya, apabila penyelidikan menyeluruh diperlukan, syarikat akan mengupah syarikat luar melakukannya.

Penyelidikan ataupun pencarian latar belakang boleh jadi yang paling mudah diminta oleh majikan seperti gaji sebelumnya sehinggalah kepada maklumat yang lebih terperinci seperti sejarah kewangan, prestasi kerja dan hubungan sesama.

Syarikat-syarikat yang berjaya ialah syarikat yang melihat modal insan mereka sebagai aset paling penting dan itulah mengapa para majikan digalakkan untuk membuat pemeriksaan latar belakang kerana ada kalanya, penemuan yang paling mudah, umpamanya dalam maklumat ringkas diri (resume)) boleh memberitahu segala-segalanya mengenai perilaku seseorang itu, kata Rebecca.

Perkara-perkara yang sering bakal pekerja memberikan maklumat tidak tepat, malah palsu dalam maklumat ringkas diri mereka (resume) termasuklah kelayakan akademik, pengalaman kerja, kemahiran dan gaji.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...