Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, May 21, 2011

Rakyat Perlu Dilihat Sebagai Pelanggan


Bernama semalam telah melaporkan kenyataan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin bahawa rakyat haruslah bersama kerajaan dalam usaha mengurangkan jumlah subsidi yang semakin meningkat dari RM 10.3 bilion tahun lepas kepada RM 20.58 bilion tahun ini. Sementara itu Utusan Malaysia pula melaporkan bahawa  kerajaan akan mengambil kira pelbagai faktor termasuk kadar inflasi dan beban rakyat semasa melalukan kajian rasionalisasi subsidi. Menteri Perdagangan dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan dijangka menanggung subsidi hasil petroleum sebanyak RM 18 bilion pada tahun ini berbanding RM 8 bilion tahun lalu, sekiranya harga minyak mentah kekal tinggi sekitar AS$100 setong.
Namun secara peribadi saya berpendapat jika kita berpaksi kepada slogan Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, kenyataan diatas perlu diubah kepada “Kerajaan akan bersama rakyat dalam usaha untuk menyelesaikan masalah kenaikan harga petroleum dan kenaikan harga barang”. Saya yakin dan percaya sudah sampai masanya rakyat dilayan sebagai pelanggan terhadap khidmat  yang dihulurkan oleh wakil-wakil yang dipilih oleh mereka.
Kita akui masalah semasa yang kini dihadapi termasuklah krisis kenaikan harga komoditi dunia.Ianya bakal meningkatkan perbelanjaan kerajaan dan mengurangkan sumber kewangan semasa yang ada. Namun kita berharap isu seperti kebocoran hasil cukai yang dilaporkan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) sebelum ini dapat ditangani dengan baik agar ianya dapat menampung perbelanjaan kerajaan yang semakin meningkat.Isu merasionalisasikan subsidi diharap akan menjadi pilihan yang paling akhir dalam menyelesaikan masalah. Namun, kita juga perlu akui bahawa para pemimpin negara sebelum ini telah melalui krisis-krisis yang lebih getir termasuklah krisis matawang yang pernah melanda pada sekitar hujung 90 an. Namun, berkat kebijaksanaan pemimpin kita, krisis berkenaan dapat ditangani dengan baik dan menguntungkan semua pihak.
Krisis semasa seperti ini menuntut penyelesaian secara kreatif dan inovatif bagi memastikan semua pihak yang berkenaan mendapat manfaatnya.Berita mengenai kajian rasionalisasi ini secara tidak langsung mula meresahkan rakyat.Jika kita membaca blog-blog peribadi,  rata-rata mula meluahkan perasaan mereka tentang hal berkaitan kajian semula subsidi.Ada yang bermadah, ada yang berterus terang dan sebagainya. Ini secara tidak langsung boleh dijadikan panduan kepada kerajaan dalam mendapat maklum balas terhadap persepsi masyarakat terhadap isu berkenaan.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...