Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, May 10, 2011

Gula Oh Gula: Sektor Pertanian Perlu Dirombak Secara Menyeluruh

Harga gula diumumkan dinaikkan lagi sebanyak 20 sen kepada RM 2.30 sekilogram bermula hari ini . Ini selaras dengan langkah merasionalisasikan harga runcit barangan berkenaan yang telah diputuskan oleh mesyuarat Majlis Ekonomi semalam seperti yang dilaporkan di Utusan Malaysia hari ini. Langkah ini dipercayai oleh pembuat dasar sebagai strategi langkah panjang untuk merasionalisasikan subsidi secara berperingkat dan bakal dapat menjimatkan sebanyak RM 116.6 juta setahun.

Alasan lain ialah kerana implikasi daripada pengambilan gula akan menyebabkan pelbagai penyakit kepada rakyat. Ini akan membebankan dari segi kos bagi merawat pesakit dan kenaikan ini dapat mengubah gaya hidup orang ramai. Namun sebagai kesinambungan artikel sebelum ini, sebenarnya banyak lagi inisiatif yang boleh menjadi pilihan oleh pembuat dasar untuk penjimatan. Sebagai contoh, harga gula yang disubsidi sepatutnya hanya perlu dijual kepada warga negara sahaja.

Isu penyakit.. ,tak sekuat mana untuk dibahaskan untuk menjustifikasikan kenaikan harga. Kita juga boleh buat kenyataan bahawa, pengambilan makanan berlemak seperti santan kelapa, masakan berminyak, makan berlebihan, kurang bersenam, tekanan di tempat kerja , kesesakan jalan raya juga menyebabkan rakyat "stress" dan mengakibatkan kematian mengejut akibat serangan jantung. Ini juga menyebabkan kerugian besar kepada negara.

Saya lebih percaya, kenaikan ini disebabkan kenaikan harga makanan dunia, di mana kita bergantung kepada import barangan keperluan dari negara luar. Untuk mengatasi masalah ini, sektor pertanian bagi barangan keperluan utama perlu dirombak dan diberi nafas baru. Kawasan baru bagi penanaman padi dan tebu perlu dibuka secara berperingkat agar ianya dapat menampung permintaan dalam jangka masa yang panjang. Kalau kita sudah mempunyai Lembaga Penyelidikan Minyak Sawit, getah dan sebagainya, kenapa tidak kita mempunyai badan penyelidikan bagi tanaman tebu?

Pekebun-pekebun kecil bakal mendapat bantuan jika ada badan seperti ini dan ekosistem bagi tanaman ini perlu diwujudkan dari mula proses menanam hingga kepada pengeluaran gula.Jika sekarang, kita sudah ada para pekebun kecil getah dan kelapa sawit, kenapa kita tidak mempunyai pekebun kecil tebu?

Kita berharap agar pembuat dasar akan menimbangkan pilihan seperti ini. Tindakan menaikkan harga seolah - olah merupakan jalan mudah untuk menyelesaikan masalah, tetapi bakal mengundang masalah yang lebih besar kepada pemimpin negara dalam mengekang inflasi, implikasi politik dan sebagainya. Sudah sampai masanya pemikir yang ditugaskan oleh kerajaan untuk merangka strategi mula mengamalkan konsep membudayakan pemikiran kreatif , motivasi dan inovasi dalam menyelesaikan masalah negara. Insyaallah, ada jalannya...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...