Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, July 27, 2013

RAM Turunkan Penarafan 3 Terbitan Hutang Binariang

18 Ramadhan 1434

KUALA LUMPUR, 26 Julai, 2013- RAM Rating Services Bhd telah menurunkan penarafan tiga terbitan hutang Binariang GSM Sdn Bhd, dengan tinjauan negatif.

RAM dalam satu kenyataan hari ini berkata terbitan hutang yang diturunkan itu ialah -- RM2 bilion Program Kertas Komersil Islam (-/-/P2/RW_Negatif), RM19 bilion Program Nota Jangka Sederhana Islam (A2/-/-/RW_Negatif) dan US$900 juta Sukuk Junior Islam Tidak Boleh Tukar Kumulatif (BB1/-/-/RW_Negatif).

Binariang merupakan syarikat pegangan pelaburan dengan kepentingan dalam syarikat telekomunikasi Maxis Bhd dan Aircel Ltd.

RAM berkata prestasi lemah berterusan Aircel berikutan persekitaran perniagaan yang amat kompetitif dan keadaan kawal selia yang tidak menentu di India terus mempengaruhi profil kredit Binariang.

"Peserta mudah alih terbesar itu, dengan keuntungan kukuhnya, tidak mampu untuk mengimbangi kerugian berterusan Aircel, seperti yang dibuktikan dengan kerugian bersih berganda kumpulan kepada RM7.82 bilion," kata Agensi penarafan itu.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...