Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, July 1, 2013

Keyakinana Terhadap Sektor Perladangan

22 Syaaban 1434

KUALA LUMPUR, 1 Julai, 2013- Kenanga Research yakin dengan sektor perladangan dan positif dengan harga minyak sawit mentah (MSM) kerana penurunan inventori yang berterusan seharusnya memberi sokongan kukuh kepada harga.

Firma penyelidikan itu berkata dalam nota penyelidikan Isnin bahawa stok minyak sawit Malaysia dijangka terus turun pada Jun 2013 kepada 1.75 juta tan metrik dan ini sepatutnya positif bagi harga MSM.

"Berdasarkan kepada harga semerta harian MPOB bagi MSM, kami mengunjurkan harga MSM kekal pada purata rendah RM2,320 setan metrik bagi suku kedua tahun 2013, penurunan 28 peratus tahun ke tahun dan pertumbuhan tidak berubah suku ke suku," kata firma penyelidikan itu.

Kenanga Research berkata mengikut laporan keluasan terkini United States Department of Agriculture (USDA), peladang AS akan menanam 77.3 juta ekar kacang soya pada 2013, yang mana dalam anggaran konsensus 77.81 juta ekar.

"Walaupun USDA menyebut kawasan bagi penuaian dianggarkan pada rekod tinggi 76.9 juta ekar, kami percaya pasaran sepatutnya mengambil kira anggaran ini menilai daripada penurunan harga minyak kacang soya dan juga harga MSM minggu lepas," kata firma itu.

Maklumat lanjut : BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...