Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, March 20, 2013

Sektor Perbankan Islam Catat Pertumbuhan Dua Angka Dalam Jumlah Aset

9 Jamadilawal 1434

KUALA LUMPUR, 20 Mac (Bernama) -- Sektor perbankan Islam meneruskan trajektori pertumbuhannya dengan mencatatkan pertumbuhan dua angka sebanyak 13.8 peratus dalam jumlah aset, mencakupi 23.8 peratus daripada jumlah aset dalam keseluruhan sistem perbankan.

Dengan peralihan sistem kewangan Islam Malaysia kepada sistem yang lebih berorientasi antarabangsa, jumlah perniagaan mata wang asing termasuk yang dijalankan oleh Bank-Bank Islam Antarabangsa dan Unit Perniagaan Mata Wang Antarabangsa telah meningkat sejak beberapa tahun ini.

Kini, terdapat 16 institusi perbankan Islam di Malaysia yang beroperasi sebagai anak syarikat berasingan dan 10 operasi perbankan Islam yang dijalankan melalui jendela Islam pada akhir 2012, kata Bank Negara Malaysia (BNM) dalam Laporan Kestabilan Kewangan dan Sistem Pembayaran 2012 yang dikeluarkan Rabu.

Menurut BNM, dalam sektor takaful, jumlah aset dana takaful telah meningkat 12.4 peratus kepada RM19 bilion sementara caruman takaful mencakupi 13.6 peratus daripada jumlah premium dan caruman dalam industri insurans dan takaful.

Meski pun menghadapi persekitaran global yang mencabar, katanya terbitan sukuk di Malaysia kekal kukuh dengan beberapa terbitan sukuk berbilang mata wang yang penting oleh syarikat multinasional, korporat dan agensi multilateral.

Hasilnya, Malaysia terus menjadi peserta utama dalam pasaran sukuk global dengan sukuk yang diterbitkan di Malaysia pada tahun lepas mencakupi 74 peratus, berbanding 71.6 peratus pada 2011, daripada jumlah terbitan sukuk global.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...