Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, March 19, 2013

Bahan Api Naik, Peningkatan Kos Pendidikan Tinggi Jadi Kebimbangan Utama Perniagaan Malaysia

7 Jamadilawal 1434

KUALA LUMPUR, 18 Mac, 2013 Kenaikan bahan api dan peningkatan kos pendidikan tinggi merupakan antara kebimbangan utama yang dibangkitkan oleh perniagaan di Malaysia, demikian menurut laporan Persatuan Akauntan Berkanun Bertauliah (ACCA) bertajuk 'Pemacu Perubahan di Asia Pasifik '.

Dalam satu kenyataan Isnin, ACCA berkata responden Malaysia lebih sensitif kepada kenaikan kos bahan api dan tenaga daripada responden lain di seluruh rantau ini.

Ia berkata selain daripada itu, responden dari Malaysia juga menekankan mengenai kenaikan kos dan akses pendidikan tinggi sebagai pemacu perubahan kritikal kedua mereka dalam jangka pendek.

"Ini berbeza dengan seluruh Asia Pasifik yang menyenaraikan cabaran keselamatan siber bagi perniagaan sebagai pemacu perubahan kedua," katanya.

Ketua ACCA Malaysia Jennifer Lopez berkata dengan keadaan boleh diramal bagi eksekutif kanan dan kewangan untuk mengenal pasti kos bahan api dan tenaga sebagai satu isu dalam jangka pendek, adalah suatu yang menggalakkan untuk melihat kedua-dua peranan melihat faktor yang sama dalam 10 tahun akan datang dan seterusnya.

"Dalam jangka sederhana (2016-2022), faktor yang dinyatakan perniagaan akan menjadi agenda korporat utama Asia Pasifik adalah peningkatan keperluan untuk akauntan mengambil peranan rakan kongsi perniagaan dan mempunyai kemahiran yang lebih luas yang ditetapkan dalam syarikat, dengan 82 peratus daripada eksekutif kanan dan 72 peratus akauntan menyatakannya sebagai kritikal untuk rancangan perniagaan masa depan mereka," katanya.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...