Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, November 26, 2012

Malaysia Bakal Sertai Kelab Dagangan RM 1 Trilion

13 Muharram 1434


KUALA LUMPUR, 26 Nov 2012- Kerajaan terus merasa optimis bahawa prestasi perdagangan Malaysia akan melepasi paras satu trilion pada tahun ini, walau pun suku ketiga dijangka lembap, kata Timbalan Menteri Perdagangan antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir.

Katanya pasaran perdagangan baharu, peningkatan perdagangan sesama negara Asean serta pertumbuhan perdagangan antara Malaysia dan Asia Barat akan menyeimbangkan dengan kemelesetan di Eropah, Amerika Syarikat dan beberapa negara perdagangan tradisi negara ini.

"Ya, sumbangan perdagangan keluaran dalam negara kasar (KDNK) suku ketiga dijangka rendah tetapi ia tidak boleh dikatakan satu corak. Perdagangan sentiasa dilakukan turun naik dan keadaan sekarang hanya boleh dikatakan satu corak jika ia berterusan beberapa sukuan tertentu."

"Tahun ini, kami kekal dengan sasaran RM1.0 trilion. Sehingga ini, kita hampir mencapai sasaran itu," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Persidangan Perniagaan Muda Asia Pasifik 2012 di sini pada Isnin.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...