Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, May 4, 2012

Pembatalan Pertukaran Saham MAS-AirAsia Bukan Satu Kejutan

12 Jamadilakhir 1433

KUALA LUMPUR, 2 Mei, 2012- Sebarang keputusan untuk membatalkan pertukaran saham antara Malaysia Airlines (MAS) dan syarikat penerbangan tambang rendah, AirAsia Bhd, bukanlah satu kejutan besar, kata penganalisis.

Menurut seorang penganalisis dari firma penyelidikan tempatan, pertukaran saham antara syarikat penerbangan tersebut hanya membantu MAS sedikit sahaja dalam usaha pemulihan dan penamatan perjanjian tidak memberi kesan yang terlalu besar ke atas MAS, katanya.

Penganalisis itu, yang tidak mahu dikenali, berkata rasionalnya proses berkenaan adalah membawa kumpulan terbaik dalam AirAsia untuk melaksanakan perubahan dalam MAS dan membolehkan Khazanah Nasional Bhd meraih sebahagian tindakan dalam AirAsia.

Seperti yang dilaporkan, perjanjian pertukaran saham yang dilihat seolah-olah tidak menguntungkan antara syarikat penerbangan itu terus diteliti dengan spekulasi berterusan bahawa ia akan dibatalkan.

 Penganalisis berkenaan yang dihubungi Bernama berkata mereka sentiasa percaya bahawa adalah sukar untuk mencontohi kejayaan AirAsia dalam MAS memandangkan isu-isu struktur kerana MAS mempunyai segmen perkhidmatan penuh yang matang dan tepu.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...