Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, February 4, 2012

Institusi Perbankan Islam Digesa Lebih Kompetitif

12 Rabiulawal 1433

Penulis tertarik dengan komen daripada salah seorang pembaca di sebuah akhbar hari ini berkenaan tentang kos pembiayaan secara Islam didapati lebih tinggi daripada perbankan konvensional. Namun begitu adalah tidak adil jika sekiranya kita hendak memberi persepsi secara keseluruhan kerana sekarang ini sudah terdapat banyak perbankan Islam yang beroperasi di Malaysia.

Penulis percaya, setiap bank menawarkan kadar kos pembiayaan yang berbeza. Apa yang penting para pengguna sekarang perlulah lebih bijak dalam memilih bank-bank yang menawarkan pembiayaan secara Islam ini. Mengikut pengalaman penulis, sudah banyak perbankan Islam yang telah menawarkan pembiayaan yang lebih kompetitif dan produk-produk perbankan yanglebih inovatif.

Kepada penyedia kewangan berkenaan, penulis menyeru agar tidak menyalahgunakan keperluan pengguna-pengguna Islam yang ingin mendapatkan pembiayaan secara hukum syarak.Lambat laun tembelang strategi perniagaan yang tidak baik ini akan diketahui juga. Kepada para peminjam pula , apa yang lebih baik, jika tdak ada keperluan mendesak untuk meminjam, elakkan sahaja daripada berhutang. Itu yang lebih baik.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...