Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, February 27, 2012

Garis Panduan Tidak Halang Pembiayaan Peminjam Yang Mampu Bayar Balik Pinjaman

6 Rabiulakhir 1433

KUALA LUMPUR, 24 Feb, 2012- Garis Panduan Mengenai Amalan Pembiayaan yang Bertanggungjawab yang berkuat kuasa pada 1 Jan 2012, tidak menghalang peminjam yang mampu membayar balik pinjaman, demikian menurut Bank Negara Malaysia.

"Individu dan isi rumah hendaklah membuat pinjaman mengikut kemampuan mereka," kata bank pusat itu semasa menyatakan kebimbangan berhubung peningkatan hutang isi rumah dalam negara.

Bank Negara sekali lagi menjelaskan bahawa maksud sebenar Garis panduan itu adalah untuk menggalakkan amalan pembiayaan runcit yang berhemat, bertanggungjawab dan telus serta memastikan sektor isi rumah dan pasaran kredit kekal berdaya tahan.

Bank pusat berkata demikian dalam satu kenyataan Jumaat susulan perbincangan dengan wakil-wakil industri automotif yang menyatakan kebimbangan bahawa syarat yang lebih ketat terhadap pinjaman sewa beli bagi kereta telah menjejaskan jualan.

Bank Negara juga telah memaklumkan institusi kewangan untuk memastikan bahawa pengguna yang mempunyai kemampuan dan keupayaan membayar balik pembiayaan terus mendapat akses kepada pembiayaan tersebut.

Sumber- BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...