Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, February 18, 2012

Pembangunan Seimbang Agar Golongan Berpendapatan Rendah, Sederhana Sejahtera Di Bandar

26 Rabiulawal 1433

KUALA LUMPUR, 18 Feb , 2012 - Kerajaan akan mengimbangi pembangunan di kawasan bandar dan luar bandar untuk memastikan golongan berpendapatan rendah dan sederhana boleh menikmati kehidupan yang selesa di bandar, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata dengan keseimbangan ini, ia membolehkan bukan sahaja mereka yang berpendapatan tinggi mampu hidup selesa di bandar malah mereka yang lain termasuk kakitangan awam juga hidup dalam selesa dan sejahtera.

"Pada hari ini, lebih 60 peratus daripada penduduk Malaysia menjadi penghuni di kawasan bandar besar dan kecil.

"Sebab itulah sambil kita menguruskan pembangunan luar bandar, kita perlu juga imbangi kemudahan dan pembangunan di kawasan urban supaya kawasan bandar tidaklah hanya untuk mereka yang berpendapatan tinggi sahaja manakala mereka yang makan gaji, pendapatan kecil dan sederhana tidak dapat tinggal di bandar dalam keadaan selesa," katanya.

Najib berkata demikian ketika berucap di hadapan kira-kira 10,000 hadirin pada majlis perasmian kuarters baru Jabatan Kerja Raya (JKR) di Batu 4 1/2 Jalan Cheras di sini hari ini.

Najib berkata di bawah agenda transformasi kerajaan dan transformasi ekonomi, kesejahteraan hidup di bandar juga menjadi agenda penting yang diberi perhatian oleh kerajaan dengan memperkenalkan pelbagai inisiatif untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat di bandar.

Antara aspek penting yang diberikan tumpuan adalah penyediaan perkhidmatan pengangkutan awam menerusi pembinaan Projek Aliran Transit Massa Lembah Klang (MRT) serta inisiatif lain seperti pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), Skim Amanah Saham Rakyat 1Malaysia dan Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA), katanya.

Sumber- BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...