Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, January 14, 2012

Isu QSR: Laksanakan Pengambilalihan Tersembunyi Jika Berminat

20 Safar 1433

Oleh:Bancik

Kemelut saham cap ayam berlaku lagi. Kali ini ayam bukan sebarang ayam. Ini ayam yang menjadi kegemaran rata-rata rakyat Malaysia. Isu ini berlaku apabila QSR bakal diswastakan secara sepenuhnya dan dikeluarkan daripada Bursa. Maka yang ruginya pula kali ini ialah pelabur-pelabur di Malaysia di mana akan berkurang lagi syarikat yang berkualiti.

Maka timbul pula desakan dikalangan pengusaha dan rakyat beragama Islam jika syarikat berkenaan dikuasai oleh pihak asing. Pihak pemegang sekarang memberi maklum balas bahawa mereka masih memegang kuasa majoriti . Namun apa yang musykil ialah lebih 1 % sahaja iaitu nisbah 51:49, apa benda nye?

namun pihak yang memegang sekarang seolah kekal tidak mahu menjual kepada pihak lain walaupun harga yang ditawarkan adalah tinggi. Namu sebagai pelabur runcit, inilah masanya anda menunjukkan suara anda semua juga perlu didengar oleh pemegang saham besar. Antara yang boleh dilakukan ialah dengan menjual secara tesembunyi kepada pihak yang boleh memberikan harga tawaran yang lebih tinggi di pasaran.

Di pihak pembeli pula ianya bolehlah dianggap sebagai kaedah "hostile takeover" iaitu pengambilalihan secara tersembunyi. Jika anda amat berminat dengan ayam, maka sudah tentulah anda sanggup membayarnya asalkan anda berasa objektif anda tercapai seperti mana peminat ayam serama yang membeli ayam yang diminati. Namun kosnya adalah agak tinggi berbanding biasa.

Jika pihak yang berminat mahu lebih mudah, mereka boleh lakukan kaedah serampang dua mata iaitu dibuat secara bersendiket. Sebagai contoh , Dewan perniagaan yang berminat sebelum ini boleh mengambil alih syarikat induk QSR (Harga penutup 13 Jan 2012-RM 6.51) , manakala pihak yang bekerjasama seperti Felda dan Tabung Haji boleh membeli saham anak syarikat QSR iaitu KFC(Harga penutup 13 Jan 2012-RM 3.82). Jika ini boleh dilakukan, pihak yang berminat boleh menguasai syarikat cap ayam berkenaan.

Selamat mencuba.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...