Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, January 20, 2012

TM Yakin Capai 1.3 Juta Premis Sedia Guna Khidmat Unifi

25 Safar 1433

IPOH, 19 Jan , 2012- Telekom Malaysia Berhad (TM) yakin dapat mencapai sasaran 1.3 juta premis siap sedia dipasang untuk menggunakan perkhidmatan Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi (HSBB), UniFi sebelum hujung tahun ini, kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TM Datuk Seri Zamzamzairani Mohd Isa.

Beliau berkata TM berjaya melepasi sasaran 1.1 juta yang ditetapkan tahun lepas dan pada masa ini TM berada pada kedudukan yang baik untuk mencapai sasaran yang ditetapkan.

"Jumlah itu juga adalah berdasarkan permintaan yang baik daripada pengguna... kita mendapat jumlah tempahan perkhidmatan antara 1,200 dan 1,500 setiap hari.

"Faktor pemilihan kawasan pula bergantung kepada keperluan daripada segi ekonomi di mana sebagai permulaan kita memberi tumpuan kepada zon perindustrian dan kawasan sekitar," katanya pemberita selepas Majlis Pelancaran HSBB negeri Perak di sini Khamis.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan Awam dan Hal Ehwal Bukan Islam negeri Datuk Dr Mah Hang Soon yang mewakili Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir menyempurnakan majlis itu.

Pada masa ini UniFi ditawarkan di 78 kawasan di zon-zon ekonomi dan perindustrian utama termasuk Lembah Kelang, Cyberjaya, Putrajaya, Kulim Hi-Tech Park dan kawasan perindustrian Bayan Baru yang melibatkan jumlah 1.16 juta buah premis.

Selain itu, UniFi turut ditawarkan di 62 kawasan di Lingkaran Dalam Lembah Kelang, Nusajaya di Iskandar Malaysia serta kawasan perindustrian di seluruh negara iaitu satu di Melaka, Pulau Pinang (3), Kedah (2), Johor (8) dan masing-masing satu di Kedah dan Perak.

Zamzamzairani berkata, TM dijangka menandatangani perjanjian dengan 20 syarikat pemaju tahun ini untuk menjalankan pemasangan perkhidmatan.

"Tahun lalu TM telah mengikat perjanjian dengan 11 syarikat pemaju," katanya.

Sementara itu, TM menjangkakan lebih 70 peratus isi rumah di Perak menggunakan perkhidmatan HSBB menjelang hujung 2012.

Zamzamzairani berkata, setakat hujung tahun lepas, UniFi ditawarkan kepada lebih 4,200 premis sedia dipasang di 14 kawasan perumahan yang disambungkan ke ibu sawat TM di Tasek.

"Pada masa ini tahap penembusan isi rumah di negeri ini adalah sekitar 52 peratus melepasi sasaran sebanyak 50 peratus tahun lepas," katanya.

Sumber- BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...