Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, September 18, 2018

Penganalisis Perlu Lebih Memahami Dan Bertanggungjawab Dalam Memberikan Ulasan Atau Cadangan

8 Muharram 1440

Para penganalisis di pasaran disaran agar lebih memahami dan bertanggungjawab dalam mengulas, memberi komen dan memberikan cadangan dalam sesuatu isu terutama yang melibatkan sesuatu institusi, perniagaan atau masyarakat. Kegagalan memahami sesuatu isu atau melihat sesuatu isu dari segenap aspek akan memberikan kesan negatif kepada sebuah institusi atau perniagaan.

Niat mungkin baik, tetapi adakalanya apa yang kita kupas mungkin tidak baik dari sudut yang lain, lebih lebih lagi jika ianya dibuat tanpa melihat sesuatu isu secara lebih holistik. Natijahnya, jenama dan nama baik yang selama ini telah dibina oleh sesebuah perniagaan bakal musnah sekelip mata disebabkan tindakan kurang cermat segelintir para penganalisis.

Antara tindakan cermat yang boleh dilakukan ialah dengan tidak menamakan institusi tersebut dalam memberi komen , jika ianya bersifat kritikan melampau atau komen yang kurang enak, memadailah ianya dibuat secara umum. Jika ini dapat dilakukan ianya sedikit sebanyak dapat mengurangkan ketegangan di industri- industri, lebih lebih lagi kita sekarang berada di zaman sosial media .

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...