Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, September 24, 2012

Malaysia Bakal Menjadi Peserta Utama Industri Rel - Najib

8 Zulkaedah 1433


KUALA LUMPUR, 24 Sept ,2012- Penubuhan Pusat Rel CSR, kompleks bernilai RM400 juta di Batu Gajah, Perak, akan mengukuhkan lagi kedudukan Malaysia sebagai peserta utama dalam industri rel, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau bagaimanapun berkata, masih terdapat banyak lagi ruang untuk pertumbuhan dan pengembangan dalam industri rel yang besar, yang belum diterokai di Asia Tenggara dan melangkauinya.

Tiada sebab kenapa Malaysia bersama-sama dengan rakan-rakan kongsinya yang berkebolehan tidak boleh meneroka peluang berkenaan, kata beliau.

"Dalam masa 10 tahun, adalah dijangka akan ada permintaan bagi 250 unit tren rel dan lokomotif lagi di Malaysia sahaja dan permintaan dari Asean dan Timur Tengah dijangka mencecah 2,900 unit tren baharu.

"Ini adalah pasaran yang besar. Selain daripada ini, pembaikan, penyenggaraan dan baik pulih (MRO) kereta api merupakan satu lagi peluang yang menanti untuk diterokai kerana dianggarkan dalam tempoh lima tahun, kira-kira 1,350 kereta api akan memerlukan perkhidmatan MRO.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...