Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, June 6, 2015

Penstrukturan Semula MAS- Malaysia Ke Arah Sistem Kapitalis?

19 Syaaban 1436

Berita tentang penamatan kakitangan Malaysia Airline Sistem(MAS) membuatkan penulis amat terasa hati. Daripada 20,000 orang kakitangan yang ditamatkan pekerjaan, hanya 14,000 orang sahaja yang bakal ditawarkan semula menerusi syarikat baru yang telah ditubuhkan bagi mengambilalih semula perniagaan MAS iaitu Malaysia Airline Bhd(MAB) , jika tidak silap penulis. Dengan CEO baru dari negara yang berpaksikan kapitalis, apakah Malaysia juga akan ke arah pengurusan korporat seperti itu?

Bagi penulis banyak lagi cara yang boleh dibuat sebagaimana negara pernah keluar daripada krisis kewangan pada dekat yang lalu. Antaranya dengan menubuhkan 'Special Purpose Vehicle-SPV' bagi memastikan perniagaan sedia ada, peluang pekerjaan tidak terjejas dan segala tindakan susulan selepas itu dibuat secara berperingkat mengikut tahap pemulihan yang dirancangkan.

Antara contoh yang berjaya ialah penubuhan Danaharta dan Danamodal yang telah membantu negara Malaysia keluar daipada kegawatan ekonomi. Walaupun pelbagai "rating" atau penarafan negatif oleh badan antarabangsa, tetapi rakyat atau para pekerja tidak merasa kesakitan.

Tapi pada zaman sekarang, pelbagai rating ekonomi yang bagus diberikan oleh badan antarabangsa, tetapi ..semakin ramai rakyat merasa makin perit dalam kehidupan mereka termasuk 6000 kakitangan MAS yang bakal ditamatkan terus perkhidmatan mereka.

Cuma bezanya sekarang, SPV yang ditubuhkan, dilihat susah hendak menjelaskan/mengambil masa yang lama ke mana wang yang dipinjam berbilion ringgit dibelanjakan dan di manakah asetnya sekarang.

Penulis rindu zaman ekonomi diuruskan ketika dahulu.......Salah satunya. menterinya DIAM aje buat kerja dan kebanyakan tugas berjaya dilaksanakan dengan cemerlang....Rakyat tak rasai keperitannya..

Wallahualam...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...