Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, December 21, 2014

Kejatuhan Harga Komoditi Secara Mendadak Membuktikan Teori Spekulasi?

28 Safar 1436

Kejatuhan secara mendadak harga komoditi seperti minyak, sawit, getah dan lain-lain sedikit sebanyak membuktikan bahawa pergerakan harga komoditi selama ini adalah berdasarkan spekulasi dan bukannya permintaan sebenar. Produk-produk derivatif yang telah diwujudkan bagi menentukan harga komoditi di pasaran terbuka membolehkan aktiviti spekulasi dibuat bagi mendapatkan keuntungan sesetengah pihak.

Kaedah ini menyediakan ruang di mana kenaikan dan penurunan harga dilakukan melalui jangkaan-jangkaan tertentu di kalangan para pemain di pasaran. Jika jangkaan yang dibuat bahawa harga sesuatu komoditi tersebut akan jatuh melalui laporan-laporan analisa di pasaran, maka berebut-rebutlah pelabur melepaskan pegangan mereka. Atau dengan lebih lagik lagi, jangkaan terhadap permintaan yang dendah juga boleh menyebabkan harga komoditi berkenaan jatuh.

Konsep ini lebih kurang sama dengan kenaikan dan penurunan matawang sesebuah negara. Sebagai contoh, nilai ringgit akan jatuh jika para pemain di pasaran berpusu-pusu menjual ringgit di pasaran. Apa yang berlaku semasa Tun Dr Mahathir menjadi menteri kewangan, beliau menambat matawang berkenaan dengan beberapa matawang yang lain agar pergerakan ringgit menjadi stabil.

Persoalan sekarang, apakah pakar kewangan dan pembuat dasar negara bersedia jika berlaku sekali lagi kegawatan yang sama dan dari sudut yang berbeza? Yang jelas , ada pemain tertentu di pasaran yang mempunyai kuasa menentukan harga di pasaran. Sama ada bersedia atau tidak, kita perlu mula berfikir melalui sekarang terutama pemikir dan pembuat dasar negara sekarang.

Wallahualam

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...