Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, December 20, 2014

Rahsia Kejayaan Peniaga Warga Asing Di Malaysia

27 Safar 1436

Cuba lihat di kawasan persekitaran kawasan perumahan anda. Adakah kedai-kedai runcit dimiliki oleh orang tempatan atau warga asing? Cuba lihat di kawasan sekitar Jalan TAR, KL, adakah pemilik kedai dimiliki oleh warga tempatan atau warga asing. Tak kurang di kawasan sekitar Bukit Bintang, nak baiki gajetpun kita terpaksa berurusan dengan warga asing. Itu belum ambil kira yang jual karpet atau kerja kilang. Kini seorang CEOpun kita terpaksa ambil dari warga asing untuk memulihkan syarikat.

Persoalannya, mana warga Malaysia? Persoalan yang juga timbul, apakah rahsia kejayaan mereka? Antaranya yang boleh dicoretkan di sini ialah:

1. Keberanian mereka yang sanggup datang ke sini disebabkan tekanan hidup di negara sendiri.

2. Kehenseman dan keromantikan  mereka yang menarik warga tempatan untuk berkahwin dengan mereka dan membolehkan lesen perniagaan didaftarkan atas pasangan warga tempatan.

3. Ini membolehkan akses membawa masuk pekerja dari negara asal mereka pada kos yang murah dan dibayar gaji yang amat murah dan ada yang dibawa masuk dengan status PATI(pendatang tanpa izin).

4. Mereka juga mempunyai akses produk di negara asal mereka dan dibawa masuk ke Malaysia dengan harga yang amat rendah dan dengan senang boleh menumpaskan peniaga tempatan yang terpaksa menggaji pekerja tempatan bagi menghasilkan produk dengan kos tinggi disebabkan tertakluk pada kadar gaji minimum mengikut undang-undang Malaysia.Jika gaji minimum tidak tertakluk kepada pekerja asing, maka sudah pastilah peniaga tempatan tidak akan dapat bersaing dengan peniaga asing selama-lamanya.

5. Pemantauan yang lemah oleh pihak berkuasa tarhadap larangan terhadap warga asing berniaga di negara ini dan kelemahan dari sudut pemantauan kemasukan PATI.

Berdasarkan 4 perkara di atas, ini merupakan isu yang perlu diberikan perhatian kepada pembuat dasar atau pemerintah agar, negara Malaysia terus stabil dalam jangka masa yang panjang sama ada dari segi ekonomi, sosial mahupun politik.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...