Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, October 8, 2014

Pengurangan Subsidi Tak Sepatutnya Digunapakai bagi Menampung Kenaikan Gaji Kakitangan Awam atau Menaikkan BR1M

13 Zulhijjah 1435

Pengurangan subsidi bahan api seperti minyak yang telah diumumkan oleh kerajaan Malaysia baru-baru ini tidak seharusnya diguna bagi menaikkan gaji kakitangan awam atau menaikkan lagi bayaran Bantuan Rakyat 1 Malaysia. Ini bakal mengundang malapetaka kali kedua terhadap ekosistem perekonomian di Malaysia. Kenaikan gaji kakitangan awam dan kenaikan BR1M bakal menyebabkan kenaikan berganda harga barangan dan perkhidmatan terhadap sistem ekonomi Malaysia.

Penjimatan tersebut perlulah disalurkan ke sektor-sektor yang lebih produktif seperti memperbaiki taraf kemudahan kesihatan, memperbaiki dan memperkasakan kemudahan sekolah kebangsaan, membina lebih banyak lebuhraya tanpa tol , memperbaiki sistem pengangkutan awam, memperbaiki sistem ICT di sektor awam bagi memudahkan rakyat berurusan dan lain-lain lagi.

Jika hendak menampung perbelanjaan kakitangan awam, bantuan berbentuk tidak kekal (seperti elaun-elaun tertentu kepada kumpulan sasaran)boleh dipertimbangkan agar ianya tidak terus membebankan kewangan kerajaan dan sumber-sumber yang boleh digunapakai ialah dari sumber lain seperti penjimatan kos operasi sektor awam dan lain-lain lagi.

Jika ini dapat dapat dilakukan ianya sedikit sebanyak dapat melegakan emosi rakyat dan rakyat akan terus dapat berfikir secara lebih rasional.


Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...