Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, November 14, 2013

Dasar Monetari Semasa Mencukupi Untuk Menyokong Pertumbuhan

10 Muharram 1435

KUALA LUMPUR, 13 Nov, 2013- Dasar monetari semasa masih mencukupi dan menyediakan sokongan penting untuk pertumbuhan ekonomi, kecuali perubahan ketara berlaku, kata Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz.

Beliau berkata jika sokongan diperlukan, ada langkah-langkah dan dasar lain yang boleh dilakukan selain daripada dasar monetari.

"Kita dalam ekonomi yang tidak bergantung semata-mata kepada dasar kadar faedah, sama ada menggalakkan pertumbuhan atau menangani inflasi," katanya dalam temu bual dengan agensi berita kewangan Market News International, di Switzerland pada Selasa.

Beliau berkata walaupun inflasi semakin meningkat, banyak faktor akan memastikan peningkatan itu hanya sementara, dan oleh itu pihak berkuasa monetari Malaysia kini tidak bimbangkan unjuran dalam kestabilan harga.

"Kini, kadar faedah masih akomodatif dan ia menyediakan sokongan penting untuk pertumbuhan," katanya.

Minggu lepas, bank pusat mengekalkan kadar dasar semalaman pada tiga peratus, kekal sejak Mei 2011, sehingga mesyuarat dasar monetari akan datang yang dijadualkan pada Januari.

Mengulas spekulasi kadar itu akan dinaikkan pada mesyuarat akan datang, beliau enggan mengulas dan tidak memberikan petunjuk mengenai keputusan akan datang.

"Saya tidak percaya bahawa ketidaktentuan sudah reda sejak mesyuarat Jawatankuasa dasar Monetari pada September.

"Walaupun pertumbuhan dunia semakin meningkat, yang merupakan petunjuk yang positif, masih wujud ketidaktentuan dan pemulihan ini masih rapuh," katanya.

Zeti berkata bank pusat mahu memastikan kestabilan harga dalam persekitaran pertumbuhan mampan dan perubahan hanya akan dilakukan jika keadaan memerlukan.

"Sekarang ini merupakan tempoh yang tidak menentu, dasar adalah berasaskan penilaian kami terhadap risiko yang wujud.

"Bank Negara kini mengambil sikap tunggu dan lihat," katanya.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...