Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, August 13, 2017

Rakyat Malaysia Disaran Rancakkan Ekonomi Domestik

20 Zulkaedah 1438

Rakyat malaysia disarankan bersama sama rancakkan pertumbuhan ekonomi domestik daripada bergantung semata mata dengan kerajaan Malaysia. Dalam keadaan sekarang yang ekonominya dilihat tidak menentu, selain daripada beberapa isusensitif yang masih dilihat bakal berkesudahan, beberapa perkara yang boleh dilakukan oleh kita semua. Antaranya:
1. Memberi keutamaan dalam pembelian roduk-produk tempatan agar peniaga dan pekerja tempatan dapat mendapat manfaat ekonomi dan peluang pekerjaan.
2.Mengurangkan pembelian di kedai-kedai runcit yang menggaji warga asing agar peniaga-peniaga tempatan dapat terus hidup dan mewujudkan persaingan yang lebih seimbang. Ini adalah kerana pekerja asing tidak tertakluk kepada gaji minima yang telah ditetapkan oleh kerajaan.
3.Berjimat cermat dalam keadaan yang diperlukan. Berjimat bukannya bermaksud tidak berbelanja langsung, tetapi lebih kepada pembelian terhadap barangan atau perkhipdmatan yang lebih murah atau ekonomi.
4.Kurangkan sebarang bentuk pembaziran sama ada di rumah atau di tempat kerja. Ini dapat menstabilkan permintaan dan penawaran barangan dan perkhidmatan di pasaran.

Dan banyak lagi yang boleh dibincangkan pada masa akan datang Jika kita tidak mulakan sekarang, siapa lagi?

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...