Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, December 11, 2015

Kedudukan Buku Tunai Dalam Perakaunan

29 Safar 1437

Pengurusan buku tunai adalah merupakan suatu aktiviti yang penting di dalam perniagaan. Ini kerana ianya melibatkan aliran keluar masuk wang tunai ke dalam sesebuah organisasi.

Buku tunai dikategorikan sebagai aset di di dalam perakaunan. Segala kemasukan akan didebitkan manakala sebarang aktiviti pengeluaran akan dikreditkan daripada akaun. Buku tunai mempunyai hubungan yang erat dengan penyata bank. Ini adalah kerana setiap penerimaan yang diterima kemudiannya akan dipindahkan ke dalam bank. Dalam suasana perniagaan semasa, agak jarang perniagaan atau organisasi menyimpan wang tunai dalam jumlah yang banyak. Ini adalah disebabkan beberapa faktor;

1. langkah Keselamatan- Kutipan selalunya tidak akan disimpan lama di dalam akaun tunai. Ini bagi mengundang risiko menjadi sasaranrompakan atau kecurian yang bakal menjejaskan keselamatan pekerja atau pemilik perniagaan.

2. Risiko Pecah Amanah- Wang tunai yang disimpan dalam kuantiti yang banyak bakal meningkatkan risiko pecah amanah di kalangan pekerja atau rakan perniagaan itu sendiri. Jika dimasukkan ke bank segala keluar masuk akan direkodkan oleh pihak bank dan semakan boleh dilakukan. Ini dapat mengurangkan risiko pecah amanah.

3. Keyakinan- Dengan adanya penyata bank, perniagaan akan lebih diyakini, lebih-lebih lagi penyata bank menunjukkan jumlah yang besar. Maka perniagaan mempunyai peluang untuk membuat pinjaman daripada institusi kewangan.

Buku tunai perlu diselaraskan dan ianya perlu dibuat perbandingan dengan penyata bank. Proses perbandingan ini dinamakan penyediaan "Penyata Penyesuaian Bank'

Wallahualam


1 comment:

  1. Pelanggan yang dikasihi,

    Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membiayai perniagaan anda atau apa-apa maksud? kami disahkan dan sah dan antarabangsa pemberi pinjaman pinjaman berlesen Kami menawarkan pinjaman kepada syarikat-syarikat perniagaan, syarikat dan individu pada kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%, Ia mungkin pinjaman jangka pendek atau panjang atau jika anda mempunyai kredit yang miskin, Kami akan memproses anda pinjaman sebaik sahaja kami menerima permohonan anda. kami adalah institusi kewangan bebas. Kami telah membina reputasi yang sangat baik selama ini dalam menyediakan pelbagai jenis pinjaman kepada beribu-ribu pelanggan kami. Kami menawarkan perkhidmatan pinjaman jaminan apa-apa amaun kepada rakyat dan rakyat bukan kami menawarkan pinjaman peribadi yang mudah dan pinjaman / perniagaan komersial. Untuk maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk menghubungi kami melalui e-mel syarikat kami: (capitalloanfinancier@gmail.com) Saya berharap dalam melakukan perniagaan dengan anda.



    Dr Ahmed Ibrahim
    Director
    CAPITAL LOAN FINANCIER

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...