Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, August 11, 2015

Mengakulah.., Malaysia Sedang Alami Krisis Ekonomi

27 Syawal 1436

Kerajaan dan ahli-ahli ekonomi perlu bersifat jujur dalam memberi gambaran sebenar ekonomi semasa Malaysia agar rakyat dapat membuat persediaan sewajarnya. Dengan keadaan ringgit yang lemah berbanding dolar Amerika, harga komoditi seperti sawit, getah, minyak mentah yang amat rendah, apakah kita masih ingin menyatakan bahawa negara kita masih tidak berada di dalam krisis ekonomi? Itu belum mengambil kira masalah yang melanda sebuah syarikat pelaburan milik kerajaan yang setakat ini belum nampak laporannya.
Kadar semasa Ringgit berbanding Dolar Amerika

Kerajaan dan para ahli ekonomi tidak perlu melakukan penafian atau hendak menyembunyikan fakta. Apa yang rakyat perlu tahu, apakah inisiatif-inisiatif yang telah dirancangkan bagi menangani krisis ekonomi yang sedang melanda.Jika berpendapat masih belum melanda, takkan tidak ada langkah pencegahan? Jangan disebabkan adanya sikap ego di kalangan ahli-ahli politik semasa yang sedang berkuasa, sebarang inisiatif yang pernah dilaksanakan semasa krisis kewangan pada hujung tahun 90 an dibakulsampahkan begitu sahaja.

Jika berpendapat langkah sebelum ini ( cara zaman Era Tun Mahathir) tidak sesuai, kita ingin tahu, apakah inisiatif yang sesuai yang sedang dan telah dirangka bagi menangani krisis ekonomi semasa. Amat malang jika para pemimpin kita masih lagi berada dalam sindrom penafian terhadap krisis ekonomi yang telah dan sedang melanda negara ini.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...