Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, August 21, 2015

Malaysia Perlukan Pekej Rangsangan Ekonomi

7 Zulkaedah 1436

Dalam keadaan ekonomi sekarang, negara dilihat memerlukan pekej rangsangan ekonomi bagi meningkatkan kegiatan sosio ekonomi di dalam negara. Ini dilakukan semasa zaman pemerintahan Tun Mahathir yang dilihat bahawa beliau telah berjaya membawa negara keluarlebih  daripada dua kegawatan ekonomi yang pernah melanda negara.

Antara isu  pokok utama yang diutamakan ialah bagaimana hendak menggalakkan rakyat berbelanja tanpa memerlukan suntikan dana daripada kerajaan. Antara langkah yang berjaya ialah dengan mengurangkan caruman bulanan pekerja ke atas Kumpulan Wang Simpanan Pekerja(KWSP) dalam tempoh tertentu. Ini dengan secara tidak langsung menambahkan kecairan di dalam negara dan meningkatkan kuasa beli pengguna.

Antara penyelesaian inovatif yang pernah diamalkan( jika tidak silap), ialah dengan melakukan perdangan luar negara dengan menggunakan sistem pertukaran barang secara skala yang besar. Sebagainya, kontrak besar yang berteknologi tinggi, ditukarkan dengan komoditi seperti minyak sawit dan sebagainya. Ini secara tidak langsung boleh mengurangkan stok, dan ianya bakal menaikkan harga komoditi berkenaan dalam jangka masa yang panjang.

Ini dilihat lebih praktikal daripada dasar menabur dana secara terus kepada rakyat seperti BR1M, kerana ianya akan mengurangkan kantung kerajaan. Bagi menampung kekurangan, kerajaan terpaksa mencari kaedah lain bagi menambah dana seperti memperkenalkan sistem cukai baru seperti GST dan sebagainya.Namun.kaedah ini dilihat bakal melemahkan kuasa beli rakyat, sedangkan kutipan yang diperolehi melalui cukai bakal berdepan dengan risiko tidak diuruskan dengan cekap.

Dalam keadaan sekarang, Malaysia digesa melihat kembali cara-cara yang pernah dilakukan bagi keluar daripada sebarang krisis ekonomi. Mana tahu, cara-cara berkenaan masih sesuai dan berkesan untuk dilaksanakan pada masa sekarang.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...