Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, April 4, 2015

Buang Sikap Suka Membuat Pembelian Panik

14 Jamadil Akhir 1436

Rakyat Malaysia digesa membuag sikap cepat melatah dalam setiap apa jua keadaan. Sebagai contoh semasa sehari sebelum perlaksanaan cukai GST, rata-rata pasaraya dipenuhi dengan orang ramai yang membuat pembelian di saat-saat akhir sebelum tarikh kuatkuasa sistem percukaian berkenaan. Keadaan ini menyebabkan kemungkinan adanya para peniaga yang akan mengambil kesempatan akan kelemahan yang kita miliki(sikap panik dalam berbelanja).

Sebaliknya, perancangan yang baik boleh dilakukan dengan membuat pembelian secara lebih awal dan tidak hanya tertumpu di saat-saat akhir. Hal ini juga sering berlaku pada setiap kali perayaan. Kebanyakan para pengguna menyangka bahawa pembeliaan pada saat-saat akhir akan membolehkan mereka mendapat harga lelong, tetapi pada zaman sekarang harga lelong mungkin akan hanya dapat diperolehi pada pagi-pagi hari perayaan berkenaan sahaja.

Mulai sekarang, para pengguna perlu bijak menggunakan hak mereka dan perlu membebasskan diri mereka dari diperdaya oleh segelintir para peniaga yang tidak bertanggungjawab.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...