Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, January 7, 2015

Perang Minyak Sedang Berlaku?

17 Rabiulawal 1436

Harga minyak dunia meneruskan aliran penurunan hingga ke paras bawah US50 setong. Indeks WTI menunjukkan bahawa harga minyak sekarang sedang berada pada USD47.93 setong. Persoalan sekarang, siapakah yang menentukan pergerakan harga minyak sekarang? Adakah berlakunya pertembungan di antara kuasa ekonomi dunia dalam urusniaga minyak? Ataupun ianya sememangnya berdasarkan permintaan dan penawaran terhadap komoditi berkenaan.

Kejatuhan harga minyak dilihat memberikan rahmat kepada rakyat, namun ianya juga merupakan malapetaka kepada negara pengeluar yang hanya bergantung kepada hasil minyak. Keadaan sekarang perlulah ditangani dengan baik oleh pihak yang berkuasa agar situasi sekarang dapat memberikan kelebihan kepada rakyat , mahupun kerajaan sendiri.

Untuk mereliasasikan hal yang demikian, maka punca situasi yang sedang melanda perlulah dibuat kajian. Ini  sebagaimana yang pernah kerajaan Malaysia berjaya lakukan iaitu dengan mengkaji punca sebenar situasi yang berlaku semasa krisis matawang pada akhir tahun 90an.Ini membolehkan kerajaan  berjaya  mengeluarkan negara daripada kemelut yang melanda . Sebagai contoh, negara perlu membuat keputusan sama ada mengurangkan pengeluaran minyak atau sebaliknya dalam keadaan semasa atau strategi lain yang boleh dipertimbangkan oleh pakar ekonomi negara.

Wallahualam

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...