Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, November 26, 2014

Kerajaan Perlu Tingkatkan Rezab Emas Negara

3 Safar 1436

Jika sesiapa yang perasan, penurunan harga minyak mentah mempunyai korelasi positif dengan harga semasa emas dunia. Harga emas dunia sekarang juga menunjukkan aliran penurunan selari dengan penurunan harga minyak. Negara kuasa besar seperti Rusia dilihat sedang meningkatkan pembelian emas bagi menambahkan rizab seperti yang dilaporkan oleh CNBC.

Untuk menambah stok minyak mentah pada masa harga rendah dilihat kurang praktikal kerana ianya bakal melibatkan kos yang tinggi selain keperluan membina pusat penyimpanan dan memerlukan kawasan yang besar. Pembelian emas pada harga rendah adalah dilihat lebih praktikal sebagai pengumpulan bekalan untuk pada masa akan datang terutama sekali semasa kenaikan harga minyak di pasaran dunia. Pada masa berkenaan, rizab emas yang bakal mengalami kenaikan nilai boleh digunapakai bagi menyerap bebanan kenaikan harga minyak seterusnya mengelakkan ekonomi negara berada dalam keadaan kejutan yang keterlaluan.

Oleh yang demikian, kita berharap agar pembuat dasar ekonomi negara mula mengkaji kaedah ini dengan sebaiknya. Ini bagi memastikan pertumbuhan ekonomi negara terus berada pada landasan yang positif untuk jangka masa yang panjang.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...