Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, August 6, 2014

Tragedi Penerbangan Yang Kerap Bakal Menjejaskan Industri

27 Ramadhan 1435

Tragedi kemalangan yang makin menjadi-jadi dikalangan industri penerbangan akan menyebabkan keyakinan pengguna yang tidak begitu terdesak menggunakan pengangkutan udara akan semakin terhakis. Secara logiknya, ramai pelancong akan menagguhkan percutian mereka, dan golongan-golongan professional akan mencari alternatif untuk berkomunikasi. Antaranya dengan menggunakan platform mesyuarat secara maya dan sebagainya.

Selepas tragedi kehilangan pesawat MH370 yang misterinya masih belum dirungkai setakat ini, negara Malaysia dikejutkan lagi dengan kejadian pesawat MH17 yang ditembak jatuh di kawasan negara yang sedang bergolak iaitu di Ukraine dekat sempadan Rusia. Kemudian diikuti lagi dengan pesawat terhempas di Taiwan. Tidak berapa lama kemudian , dunia dikejutkan lagi dengan kemalangan pesawat Air Algerie di Mali.

Peristiwa yang berlaku secara dekat ini, secara tidak langsung menggugat keyakinan pengguna seluruh dunia untuk melakukan perjalanan menerusi pengangkutan penerbangan. Ini secara langsung bakal menggugat industri penerbangan dan pelancongan di Malaysia dan seluruh dunia.Sehubungan dengan itu, negara-negara yang mana menyasarkan produk pelancongan adalah merupakan salah satu pendapatan utama, perlulah merangka strategi yang bersesuaian bagi mengekang isu potensi kelembapan dalam industri perlancongan dan penerbangan. Syarikat-syarikat penerbangan juga perlu meningkatkan kembali  keyakinan penumpang-penumpang menggunakan perkhidmatan udara.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...