Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, April 11, 2011

Sanggupkah Anda Berbelanja RM 13,000 Untuk Hidangan Ikan Patin ?

BERNAMA hari ini telah melaporkan bahawa ada pelanggan yang terpaksa membayar sebanyak RM 13,000 yang telah menjamu hidangan berkenaan untuk 50 orang di sebuah restoran di Temerloh. Sesungguhnya penulis berpendapat, jumlah berkenaan agak keterlaluan walaupun ianya melibatkan jenis-jenis ikan patin yang tertentu.

Sebenarnya, isu ini bukan isu baru bahkan pernah dilaporkan sebelum ini. Isu sekarang ialah kegagalan penguatkuasaan terhadap peraturan meletakkan tanda harga. Kesan negatif dalam insiden ini pula bakal merosakkan kempen pelancongan kekawasan berkenaan dan memberikan imej yang negatif kepada hidangan ikan berkenaan.

Jika tiada usaha bagi menjernihkan isu ini, lambat laun industri berkenaan akan mendapat kesan yang negatif dalam jangkamasa yang panjang. Yang rugi ialah penternak dan nelayan yang terlibat secara langsung dari segi aspek pengeluaran hasil berkenaan. Namun ada baiknya kementerian yang berkenaan mendedahkan nama restoran berkenaan untuk mengelakkan pelanggan lain pula yang terjerat.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...