Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, May 26, 2019

Cara Mengoptimakan Pembelian Petrol

21 Ramadhan 1440

Anda mungkin seringkali mengetuk nozel pam di stesen minyak bagi mendapatkan titisan petrol terakhir semasa mengisi minyak.Ianya dibuat dengan harapan agar anda betul betul mengoptimakan pengisian petrol anda.Cara ini sebenarnya ada risiko tersendiri kerana ketukan nozel boleh menyebabkan percikan api jika tidak dilakukan secara berhati hati.

Namun begitu, sebenarnya ada cara lain yang lebih praktikal. Antaranya:

1.Pengisian petrol perlulah dibuat pada waktu awal pagi atau semasa cuaca sejuk atau semasa hujan.Pada masa ini, permeluapan semasa mengepam petrol dapat dikurangkan. Ada pendapat atau kajian yang mengatakan bahawa anda mungkin kehilangan 1 hingga 10 % pengisian petrol jika pengepaman dibuat semasa waktu cuaca panas. Apa yang masuk ke dalam tangki kenderaan anda nanti hanyalah gas semata mata.
2. Jangan mengepam dengan terlalu laju.Biarlah kita mengepam dalam kadar yang sederhana agar pengaliran petrol ke dalam tangki kenderaan berjalan lancar dan optima.
3. Jangan tergopoh atau leka ketika mengepam bagi mengelakkan terlebih pam hingga menyebabkan tumpahan petrol.Ini disebabkan kadangkala ada petrol pam yang mengalami kerosakan sensor dan fungsi pemberhentian secara auto ketika penuh tidak dapat berfungsi.

Jika perkara di atas dapat kita amalkan, walaupun nampak kecil, ianya bakal memberi impak besar dalam jangka masa panjang dalam menguruskan kos sara hidup  kita seharian.

Wallahualam


6 comments:

  1. Assalamualaikum wr wb. Saya Sangat berterimah kasih kepada Kyai Anom Jagat berkat semua bantuan yg diberikan saya sdh buka usaha dan memiliki beberapa Restoran ternama di Surabaya mengatakan ”Saya dulu seperti orang gila, bahkan hendak bunuh diri, usaha saya ditipu sahabat karib dan membawa lari semua uang saya. Saya pun harus menanggung hutang supplier dari usaha kontraktor yang dibawa lari teman saya. Kesana kemari minta bantuan gak ada yang nolong. Bahkan saya sudah keliling Indonesia untuk mendapatkan atau mencari pinjaman dan dana gaib, tapi untung di ujung keputus asa’an saya bertemu dgn Kyai Anom Jagat yang dikenalkan oleh adik ipar saya, akhirnya bliau menawarkan bantuan Dana Gaib tanpa tumbal/resiko diawal ataupun akhir dan dari golongan putih.setelah persyaratanya dilengkapi dan ritual selesai, MENGEJUTKAN !!!, saya mendapatkan dana gaib sebesar 700jt dihadapan saya. ATAU Anda Mau sperti sya silakan anda tlp Kyai Anom Jagat Di No 0852-4466-8151

    ReplyDelete
  2. ASS..WR.WB.SAYA pak resky TKI BRUNAY DARUSALAM INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA EYANG WORO MANGGOLO,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN EYANG SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN SAWAH YANG DULUNYA SEMPAT DI GADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN EYANG WORO MANGGOLO MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA KEPADA KAMI DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI KAMI SILAHKAN HUBUNGI NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208) JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL EYANG WORO MANGGOLO SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN NYA TERIMAH KASIH
    NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208)
    BUTUH ANGKA GHOIB HASIL RTUAL EYANG WORO MANGGOLO
    DIJAMIN TIDAK MENGECEWAKAN ANDA APAPUN ANDA MINTA INSYA ALLAH PASTI DIKABULKAN BERGAUNLAH SECEPATNYA BERSAMA KAMI JANGAN SAMPAI ANDA MENYESAL

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...