Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, September 12, 2013

Senama Agro Gaharu Sedia Jadi Peneraju Industri Gaharu Di Malaysia, Dunia

7 Zulkaedah 1434

SEREMBAN, 12 Sept , 2013- Senama Agro Gaharu (M) Sdn Bhd (SAG), syarikat milik Bumiputera, bersedia menjadi peneraju dalam industri gaharu di Malaysia dan dunia.

Pengerusinya Datuk Mustafa Abdul Wahab berkata SAG yang beroperasi sejak tiga tahun lepas, mempunyai perancangan, strategi dan program pembangunan gerak kerja tersusun bagi memastikan industri gaharu berjaya, moden, dinamik dan kompetitif.

"Kami mahu terus menerajui proses transformasi dalam sektor penanaman dan pemprosesan gaharu secara terancang, bersepadu dan menyeluruh. Berikutan perkembangan industri gaharu di negara ini dan dunia, kami sedia mempelbagaikan usaha seperti menjalankan penyelidikan dan pembangunan (R&D) dan inovasi bagi meningkatkan produktiviti dan daya saing dalam menghasilkan produk hiliran dan seterusnya memasarkannya," katanya kepada pemberita di sini Khamis.

Beliau berkata SAG bergiat cergas dalam menjalankan pelbagai perkhidmatan berkaitan penanaman dan inokulasi pokok gaharu.

Katanya SAG juga bersedia memberi khidmat kepakaran kepada pengusaha yang berminat dengan tanaman gaharu menerusi program melahirkan lebih ramai usahawan tani di negara ini.

"SAG kini giat menjalankan kegiatan memberi khidmat nasihat kepada pengusaha mengenai penyediaan kawasan tanaman, pembekalan benih, penjagaan tanaman, khidmat inokulasi, pengeluaran hasil dan seterusnya pemasaran. Selain itu, kita juga menganjurkan kursus bagi mereka yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai gaharu serta memasarkan produk berasaskan gaharu.

"Tenaga kerja kami terdiri daripada mereka yang berpengalaman dalam mengurus hal berkaitan gaharu, merangkumi aktiviti huluan (penanaman dan penghasilan gaharu) dan hiliran (pemprosesan produk gaharu)," katanya.

Mustafa berkata sehingga kini hampir 100,000 pokok karas klon Vietnam ditanam di tanah milik 200 peserta di Negeri Sembilan.

"Selain itu, syarikat kami juga menjalin usaha sama dengan syarikat negara pengeluar dan pengguna gaharu seperti Kemboja, Vietnam, China, Singapura, Thailand, Taiwan, Indonesia, dan negara Timur Tengah, termasuk United Arab Emirates," katanya.

Katanya industri gaharu berpotensi besar dalam menjana pendapatan pengusaha dan ekonomi negara.

Mengenai masa depan, beliau berkata SAG merancang membina kilang pemprosesan pati minyak gaharu dan pelbagai jenis produk berasaskan gaharu bernilai RM3 juta di Labu dekat sini.

Beliau berharap Negeri Sembilan akan muncul sebagai negeri yang sinonim dengan industri gaharu di negara ini.

Berita lanjut : BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...