Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, September 25, 2013

MyCC Jangka Terima Maklum Balas Dtentang Undang-undang Anti Persaingan Tidak Lama Lagi

20 Zulkaedah 1434

KUALA LUMPUR, 25 Sept, 2013- Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) menjangka akan menerima maklum balas daripada AirAsia Bhd dan Malaysia Airlines (MAS) tidak lama lagi selepas didakwa melanggar undang-undang persaingan.

Suruhanjaya itu belum menerima apa-apa maklum balas daripada kedua-dua syarikat penerbangan selepas masing-masing didapati melanggar larangan dalam Akta Persaingan 2010, kata Pengerusi MyCC Tan Sri Siti Norma Yaakob.

"Mereka masih memikirkan tentang kesan keputusan itu, tetapi kami mendapat laporan mereka tidak lama lagi," katanya kepada pemberita pada Persidangan Undang-Undang Persaingan MyCC di sini hari ini.

Pada 6 Sept, MyCC memutuskan bahawa berikutan pelanggaran Seksyen 4 (2) (b) Akta, suruhanjaya itu akan mengenakan penalti kewangan RM10 juta masing-masing, ke atas AirAsia dan MAS.

MyCC telah memberi syarikat-syarikat penerbangan itu 30 hari untuk hari untuk berhujah, sama ada secara lisan atau bertulis, mengapa mereka tidak boleh dikenakan denda RM10 juta setiap satu.

Mengenai saranan AirAsia agar MyCC menyiasat entiti yang bersifat monopoli, seperti Malaysia Airports Holdings Bhd, Siti Norma berkata: "Sebenarnya, kami akan lambat laun melihat kepada MAHB."

Sementara itu, beliau berkata, jawatan kuasa itu menunggu maklum balas daripada Persatuan Pemilik Lori Pan-Malaysia mengenai rancangannya untuk menaikkan caj pengangkutan sebanyak 15 peratus.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...