Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, September 25, 2013

Cagamas Terbit Kertas Komersial Islam RM500 Juta

20 Zulkaedah 1434

KUALA LUMPUR, 25 Sept, 2013- Perbadanan gadai janji nasional, Cagamas Bhd, mengumumkan penerbitan Kertas Komersial Islam (ICP) tiga bulan bernilai RM500 juta, menjadikan jumlah terbitannya bagi tahun ini hampir RM3 bilion, lapan peratus lebih tinggi berbanding tahun lepas.

ICP tersebut akan diterbitkan di bawah struktur Murabahah Komoditi Islam dan hasil daripada terbitan itu akan digunakan bagi membiayai pembelian pembiayaan Islam daripada sistem kewangan, kata Cagamas dalam satu kenyataan.

Kertas komersial itu yang akan ditebus pada nilai nominal penuhnya selepas kematangan, merupakan obligasi tidak bercagar syarikat, berkedudukan sama rata sesama sendiri dan dengan semua obligasi tidak bercagar sedia ada lain syarikat.

"Walaupun sentimen pasaran masih berhati-hati dengan hasil daripada mesyuarat Jawatankuasa Pasaran Terbuka Persekutuan (FOMC) pada September, ICP kami mendapat permintaan kukuh daripada pelabur apabila ia dua kali terlebih langgan," kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya Chung Chee Leong.

Keyakinan pelabur terhadap profil kredit Cagamas terbukti apabila kertas itu dilanggan sepenuhnya pada harga sangat kompetitif meskipun keadaan pasaran tidak menentu, katanya.

Cagamas merupakan penerbit terbesar sekuriti hutang ditaraf AAA di Malaysia.

Sumber berita : BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...