Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, September 21, 2013

Bilangan Akauntan Bertauliah Bumiputera Harus Ditingkatkan

15 Zulkaedah 1434

KUALA LUMPUR, 20 Sep, 2013- Bilangan akauntan bertauliah Bumiputera harus ditingkatkan dalam membantu usaha kerajaan memperkasakan ekonomi Bumiputera, kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan.

"Daripada lebih 30,000 orang akauntan berdaftar di Malaysia yang kini memberikan perkhidmatan dalam pelbagai bidang, peratusan akauntan bertauliah Bumiputera hanyalah lapan peratus," kata beliau dalam ucapannya di 'Majlis Jamuan Malam Sempena Ulang Tahun ke-55 Persatuan Akauntan Awam Bertauliah Malaysia (MICPA)' disini, hari ini.

"Akauntan-akauntan di Malaysia seharusnya terus berani merebut peluang yang semakin terbuka di peringkat serantau dan antarabangsa," kata beliau.

Beliau menyeru golongan profesional seperti akauntan mengambil peluang platform sedia ada dalam sektor-sektor integrasi keutamaan ASEAN Economic Community (AEC) dan meletakkan diri mereka secara strategik untuk mengambil kesempatan ke atas peluang-peluang serantau yang dijana daripada inisiatif tersebut.

Melalui AEC, ASEAN akan melalui satu transformasi untuk menjadi satu pasaran dan pusat pengeluaran tunggal di rantau ekonomi kompetitif, satu rantau pembangunan ekonomi yang saksama dan rantau yang telah diintegrasikan sepenuhnya ke dalam ekonomi global.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...